De Nederlandse streetwear
15 Apr 2021
Vaak zie je dat het begint met een onschuldig ontwerp en opeens groeit het uit tot een groot merk in Nederland. Zo ontstaan veel merken, iets onschuldigs wat uitgroeit tot iets groots. In Nederland hebben we maar veel talent rondlopen. Amsterdam zit vol met kleine boutiques van creatieve modeontwerpers. Hieronder kan je lezen welke Nederlandse merken klein zijn begonnen en uitgegroeid zijn tot grote bekende merken.
Black bananas
Het merk Black Bananas is klein begonnen, maar nu razend populair. Wesley Balnikker is de ontwerper achter dit mooie merk. Hij heeft grafisch vormgeven gestudeerd in Rotterdam en heeft stage gelopen in Curaçao waar het allemaal begon. Als afscheidscadeau ontwierp hij een shirtje voor de andere stagiaires. Binnen een half uur had hij het logo gemaakt voor op het shirt. Het shirt viel zo in de smaak, dat iedereen het wilde hebben. Het kledingmerk is geïnspireerd op de tropische invloeden van het eiland Curaçao. Als je aan een tropisch eiland denkt, denk je aan watermeloen, palmbomen, kokosnoot en strand. Al snel wist de ontwerper dat hij iets wilde doen met bananen, maar dat was niet sterk genoeg. Hij heeft er toen voor gekozen om er black bananas van te maken. Het logo van het merk is gebaseerd op transformers, vandaar de hoekige lijnen. Nadat hij terugkwam in Nederland, begon het merk groter te worden. Nadat rappers zijn kleding begonnen te dragen, kwamen er veel aanvragen binnen. Nu is er Black Bananas dames, zo kunnen vrouwen ook dit coole merk dragen. Het merk Black Bananas is erg gegroeid, en heeft nu een team wat bestaat uit 14 man.
Olaf
De ontwerper van het merk Olaf heeft geen makkelijke jeugd gehad. Na een slechte start op de basisschool heeft deze jonge ontwerper zich weten op te werken naar een WO opleiding. Maar hij is ontdekt toen hij aan het werk was in een kledingwinkel. Hij solliciteerde voor een baan bij Tommy Hilfiger, helaas werd dat hem niet. Maar hij werd wel aangenomen als design stagiaire bij Tommy, zonder dan ook maar enig ervaring te hebben in de mode. Vanaf dat punt is zijn eigen kledingmerk Olaf als een speer gegaan. Hij heeft bij Tommy twee jaar binnen het bedrijf gewerkt, en daarna zijn eigen kledingmerk opgericht. Als je de kleding van Olaf ziet, kan je zeggen dat het minimalistisch is. Maar echte kleding kenners zien dat er een heel proces aan vooraf is gegaan. Olaf zelf laat zich vooral inspireren door objecten en andere culturen van over de hele wereld. Vanaf dit punt begint hij zijn ontwerpproces en ontwerpt hij kleding. Het fijne aan dit merk is dat het voor iedereen draagbaar is, dit komt omdat het minimalistisch is